RUPS 2009 (Rapat Umum Pemegang Saham)

Sala semua. Kali ini aku sekadar ingin berkongsi pengalaman aku buat pertama kalinya menghadiri satu Rapat Umum Pemegang Saham (RUPS). Kira AGM. Dan buat pertama kalinya aku tahu perbicangan yang mereka jalankan dan juga soal jawab dengan tenang.


Kayu tukul ini adalah penting dalam acara sebergini. Ia akan digunakan oleh pengerusi majlis iaitu Komisaris (Pengerusi Syarikat Utama). Aku ingat hanya dimakamah dan acara lelong ajer gunakan..Banyak juga jasa kayu tukul nie yek...

Ini adalah tanda nama untuk pihak yang menghadiri majlis ini. Komisaris adalah Pa Tan Sri, Notaris nie kira org yang bertanggungjawab dalam bab undang2 perniagaan..kira juru guamanlah..Direksi adalah ahli-ahli director dalam syarikat yang membuat RUPS ini..iaitu PT JasaMedivest dan Pemegang Saham adalah org yang memiliki kuasa keatas PT JasaMedivest iaitu Pantai Medivest dan PT JasaSarana. So bolehlah aku ungkaikan..director yang dilantik adalah org yang mewakili Unit2 Pemegang Saham.

Ini adalah unit Direksi...Hj AKK, HJ AI, MR Faisal dan Pa Sugi ...


Yang duduk kiri adalah wakil2 atau org yang diberi kuasa oleh pemegang saham..En Izham (Pantai Medivest), Pa Asnawi dan dua lagi tak ingat nama adalah wakil PT Jasa Sarana. Manakala wanita itu adalah Notaris..

Ini adalah pengalaman pertama aku dalam urusan RUPS (AGM) Luar Biasa (Extraordinary)..meeting ini berlangsung di Hotel Hiltton Bandung. Selesai makan tengahari, Hj AKK memberitahu aku dia nak ke Plant Cikampek untuk membuat kunjungan kerja. So aku bergegas ke Plant pulak. Sibuk oooo...

Okay jumpa di Plant Pulak. Bye n salam
Sehingga berjumpa lagi. Amin

Comments

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)