Puasa Di Seberang...Emmmm...

Salam semua. Apa khabar org Malaysia..Apa khabar org kampung, rakan sekerja Bukit Rambai. Perhh entry kali ini aku diperantau lagi mencari rezeki yang aku tak jangka dahulu bila berkerja dengan PMsb..tetapi inilah hakikat yang harus dan wajib ditelan walaupun menyebalkan. Hati menangis siapa yang tahu. Walaupun aku sudah selalu atau kerap sebegini tetapi aku semakin merasakan tidak selesa...."mcm dtg haid pulak..."..hahahaha

Kali ini aku bersahur tanpa keluarga didepan mata...Tahun lepas aku hanya berpuasa diperantau diawal puasa sehingga beberapa hari...kalau tak salah aku sekitar 7 hari dan selebihnya aku berpuasa dan beraya di Malaysia...tetapi kali ini aku bermula puasa di Malaysia dan menyambung puasaku di Indonesia....

Bohonglah kalau aku tak sedih dan bohong kalau aku happy disini...aku sedih dan tak happy lagi disini...sudah menjadi naluri seorang suami aka bapa aka ketua keluarga sepatutnya aku bersama-sama dengan keluarga aku untuk berpuasa, bersahur dan berbuka bersama....Lain benar rasanya disini...Walaupun dimana kita berada..ibadah ke-3 ini wajib dilaksanakan...

Ya Allah..kau berilah hamba mu ini kekuatan mental dan berikanlah ketenangan emosi dan kau berikanlah kekuatan ini juga kepada isteriku diMalaysia. Ayah tahu mama juga merasakan sebegini..tetapi inilah qada' dan qadar yang telah ditentukan untuk kita menjadi lebih kuat dan dewasa dalam perjalanan kita bersama...Terima kasih mama sebab memahami dan mengerti erti ini......."mcm budak-budak pulak"...hahaha...

Kali ini aku mengeluh lagi....Ini cerita lain pulak...Perhhhh ..keberadaan aku di Malaysia, pun aku rasakan seperti suam-suam kuku...ditempat yang pernah aku duduk dahulu pun aku rasa seperti suam-suam aja..Bukan aku malas tetapi inilah perasaan negative yang selalu terlintas dalam benakku.."memang pun malas...mengular jer..hahaha..kerja pun aku jarang cuit" ..Kadang-kadang aku merasakan seperti mana Bos lama aku rasa...Inilah takdir sebenarnya...Adakah aku akan mengikut jejak bos aku?...Jawapannya PASTI dan bukan MUNGKIN cuma masa dan waktunya belum lagi tiba...BILA, entah. Yang nie aku tak tahu tau cuma aku dalam usaha untuk memperbaiki tahap keselesaan aku sekiranya takdir telah tertulis....walaupun dulu aku rindu sangat akan tempat itu tetapi lama-lama aku sudah boleh melupakannya bukan aku benci tetapi inilah hakikat perjalanan kehidupan yang harus aku lalui....Esok lusa mereka akan pasti perasan apa yang aku perasan...Tetapi sebelum mereka perasan...aku buat tak tahu jer..jalankan apa yang patut cuma tidak seperti dahulu....semuanya negative negative negative...

Panjang betul entry kali ini...luahan emosi negative aku begitu banyak....Mungkin ada yang kurang selesa dengan keberadaan aku ditempat lama...mungkin ada yang bercita-cita untuk tidak aku kembali disitu..mungkin hanya aku yang berperasaan seperti ini...atau akau hanya dalam dunia HALUSINASI pelik kali ini...Kalaulah ada..janganlah simpan dalam hati...kalaulah dulu aku kurang baik, anggaplah aku tersilap haluan...Aku hanya manusia biasa...Maafkan aku kalau aku ada salah dan silap...Kepada bos yang baik hati..terima kasih kerana sudi berkerja dengan aku..walaupun aku nie malas dan berlakon sahaja..."Apa yang aku merepek nie...nak buat cerpen ker..."....Entahlah...Best gak sekali sekala tulis mcm nie release sikit otak...hahahaaa....

Kepada yang baca entry kali ini...ada ker yang baca..setahu aku Mama jer yang baca...hahaha....Jangan negative..kalau negative inilah jawapannya..entry merapu mcm ikan kerapu...Kita kena selalu positive dan nyahkan negative...TETAPI cakap semudah memghafal ABC...banyak buku yang aku baca...pengarang hanya boleh memberi nasihat sahaja dengan kata2 penyedap hati tetapi bila mereka sendiri lalui benda yang sama bolehkah mereka menghadapi realiti tersebut?...entahlah..."Allah tidak akan mengubah nasib kaum tersebut kecuali mereka SENDIRI mengubahnya"........kesimpulannya...Aku kena ubah nasib aku agar menjadi lebih baik lagi......Dah jangan menggepek lagi wahai sahabatku bernama Zolpaka Bin Ibrahim...

Mengapa aku berkerja?..."Satu tiang asas yang kukuh, belum tentu dapat menahan atau menyokong rumah yang hebat atau besar"..so sekiranya aku ingin terbang, jangan berkawan dengan ayam...MENGAPA sebab ayam tidak boleh terbang lama dan tinggi...hahahahaaa....Oiiii apa yang kau merepek nie labu....dah gie tido esok nak bangun sahur..hahahahaa....Akhir sekali...sebenarnya aku BOSAN aka boring sangat...so aku tulis jerlah apa yang terlintas...

Akhir sekali sekian terima kasih...Happy dah bila aku tulis benda nie semua...walaupun mcm mcm ada...terpromote pulak ASTRO...hahahaa...tetapi aku release. Bye n salam

Tanam serai di pohon beringin
Agar serai tidak merata
Ingin ku khabar kepada angin
Malang sungguh angin tidak berkata....

Bye bye dan sehingga berjumpa lagi....Chow

Comments

♥nrina♥ said…
hehe..ape le ayah merepek ni..
i love u ayah...
Tie said…
Hehe....
Kak tie pun baca gak !

Semoga kalian berdua tetap bahagia dan tabah dalam menghadapi liku-liku hidup, insyaallah.... :)

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)