Berat Mata Memandang....Berat Lagi Bahu Yang Memikul....

Salam semua...Memang benar apa yang telah dikatakan peribahasa ini...Berat mata yang memandang sesuatu peristiwa tertentu...Ya Allah berat lagi bahu org yang merasai peristiwa tersebut...Klu yang pandang pun tak larat nak tengok...apa tah lagi org yang melaluinya....

Ramai yang bagi tahu pekataan positive...seperti sabar, ini dugaan dunia, ada hikmah disebalik kejadian...ada yang lagi teruk..mcm2 lagi...tapi aku tersenyum jer dan aku balas...aku dah tak boleh nak telan semua yang diberikan...walaupun itu semua baik dan bagus.....kena pikir positive..tapi sampai bila....aku tak tewas cuma kadang-kadang datang fikiran negetive...tu yang mengacau jiwa...aku perbanyakkan beristiqfar....

Kadang2 datang idea jahat...tapi hanya dihati tetapi perbuatan tidak...Aku tahu walaupun kita ada niat dihati telah berdosa...atau kita memberitahu aib sesorang dibelakangnya punya salah....tapi aku harus melakukannya...aku harus meluahkannya kepada org yang boleh mendengar walaupun aku tahu dia tidak boleh menolong apa2 pun....at least dia tidak bersarang dihati aku....

Semalam...aku benar-benar diuji....perh perh....malu dah takder dah....cukuplah...dan kesimpulan yang aku boleh buat untuk kejadian semalam adalah....dalam keluarga kita kena ada perbincangan secara bersemuka...kita selesaikan masalah ini secara bermesyuarat....baru kita tahu sebab masing-masing....bukan org tertentu jer yang dipertanggungjawapkan....entahlah....kedua....bila berlaku lagi pekara seperti semalam...jangan kacau...biarkan dan jangan tegur....pegi lantak dengan kelakukan dia...nanti dia akan merasakan tiada org dan tidak diperhatikan...maka dia akan kembali normal.....

Kalau kita boleh menjadi anak yang baik....kita jadi yang bertanggungjawap....bagaimana?...Nak jaga?...mesti tak larat atau bini atau laki marah....itu pekara biasa....reason biasa....Upah org jaga....Kalau anak2 kita boleh dihantar ke nescery mengapa tidak org tua?...tapi jadilah anak yang bertanggungjawap....lawat selalu dan bawa pulang setiap hari minggu ker?....entahlah....Kalau nama yang hendak dijaga....pergi mampus dengan nama....Apa yang aku nampak...dia ingin kawan2 berborak...dan meluahkan emosi dan masalah dia dekat org yang bukan keluarga terdekat.....entahlah...

Apa2 pun....Aku akan sokong apa yang Isteri aku buat....walaupun kadang2 aku merasakan ianya tidak sepatutnya...tetapi aku izinkan....bye n salam.

Comments

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)