Kereta Pancit...Tukar Terus Tayar

alam semua..ini nak cerita tentang aku hari ini....nak kata malang tak juga tapi dah nak terjadi..eheheh..Semalam lepas balik dr kampung aku (Felda Tun Ghafar Baba Bukit Senggeh)..kita org terus singgah rumah emak mertua aku dekat Kg Sungai Putat, Batu Berendam...Balik dr situ..aku tak sedar yg kereta aku telah pancit..sampai depan rumah aku dekat Tmn Paya Rumput Indah..my wife perasan dan tegur...aku buat tak tahu..aku terus parking..keluar dan lihat, tayar sebelah depan kiri telah pancit...Alhamdullilah nasib baik dah sampai dekat rumah...Apa lagi terus berkemas..keluarkan segala barang dr kampung..aku salin baju..terus keluarkan peralatan utk menukar tayar kereta...check spare tayar..angin cam kurang jer...dlm pikiran ckp takper, esok g keje terus g pam angin...apa lagi tukarlah tayar tersebut...berpeluh beb...20minit juga...bukan selalu tukar tayar..eheheheh, kira amature lah nie...

Pagi hari ini, aku bersiap utk pergi mesyuarat di BBR (mini HQlah)..ader mesyuarat dengan committe CW (clinical waste)..Aku gerak tak sampai 500 meter dr rumah..aku perasan tayar spare yg aku tukar semalam lain macam jer...aku berenti sekejab...g tengok..pehhh...pancit beb...frust aku..aper lagi terus jer talipon wife suruh dtg ambik aku...

Wife sampai aku suruh dia bawa balik kereta aku yg pancit...bawa balik ke rumah...aku guna kereta dia utk pergi keja..sebelum tu aku amik tayar kereta aku yg pancit utk diperbetulkan..eheheheh...kira kisah sukaduka nie sekejap jer..pagi nie...aku sampai juga ke tempat mesyuarat tepat masanya..eheheeh..845pagi, meeting mula kul 900pagi..lega beb...

Selesai meeting jam 115ptg...aku terus bawa kereta aku dekat kedai tayar, berhampiran dengan BBR...masuk..terus aku ckp nak betulkan tayar kereta aku...kemudian aku decide utk buat alignment kereta wife aku dengan tukar tayar dua biji bhg belakang..bunga sudah haus...mahu habislah....

Tayar kereta wife aku R13 aje...kira kena tayar baru RM 120 sebijik...aligment RM 24..balancing tayar baru free..manakala tayar depan kena RM6 sebijik...Tayar kereta aku tadi gagal ditampal sebab dah nipis..so aku decide utk tukar baru..so tayar kereta aku R14...sebijik RM 140...peh banyak tu...kang aku cerita pasal kos aku...belum habis maaa......bila buat alignment chamber depan aku dah teruk..so kena gamti dengan skru boleh adjust sebijik RM35...kena dua bijik ooo..

Total kos tengahari...RM 510...peh peh...utk keselesaan dan keselamatan ...kira okaylah...Balik aku terus tukar tayar spare yg pancit tadi..dengan tayar kereta aku yg baru...eheheh...alhamdullilah settle..15minit jer..sebab dan terror sikit beb..hahahahaaa...Kemudian bersiap aku terus bawa kereta aku pulak utk ditukar ganti tayarnya...dah lama sangat...

Sampai kedai tadi, aku terus suruh dia tukar other tayar R14 tiga bijik...alignment..gan tukar minyak hitam serta oli filter...Dr pukul 530 aku sampai sehingga 730ptg aku balik...kerja alignment dekat kedai nie...okay..aku suka kerja tauke dia...puashati beb...Biasalah tu, mana2 kedai kereta pasti dia akan promote benda2 yg tak patut kita tukar..nie pekara biasa...so aku tolak dengan baik....eheheh dah biasa...Kos petang pula..sebanyak RM580...so hari ini shj utk baik pulih kereta-kereta aku (termasuk bini punya)...RM1090...Takper..utk kegunaan pasti bermodal..eheheheh...Kalau tak tukar hari ini, esok lusa pasti kena tukar dr terkena pancit dekat hutan baik tukar sekarang...klu kat tempat yg kita tak biasa, mesti kena pownyer....

So kesimpulan, kereta2 aku juga telah mendapat angpaw mereka...so tauke dah nak pitam nie...budget hampir nipis kembali...so kena berjimat cermat semula..hahahahahaa...selamat membaca...dan berjumpa lagi.

Chow n salam, Peace No War. Bye bye                       


Comments

huhuhu...byk budget lari bulan niee...
bengkok beb...hehehe...

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)