Di Bandung, Indonesia..

Aku berangkat jam 1030am 19hb August dr LCCT Sepang, so sampai sana jam 1230 Malaysia, tetapi waktu Bandung Jam 1130am...Aku bersama dengan rakan sepejabat aku dr HQ iaitu mr YSO...kami terus ke Kantor Bandung..sebab hari tu ader sessi temuduga utk jawatan Engineer...sessi temuduga aku melibatkan tiga hari..iaitu hari aku sampai (selasa) utk sessi engineer, besoknya (rabu) utk sessi juruteknik plant dan lusa (khamis) utk sessi operator kilang...eheheh...

Sebenarnya aku nie dah mendapat Visa (vitas) utk berkerja disana selama setahun...sampai jer dekat sana, passport aku kena chop 7 hari mesti melaporkan diri ke pejabat immigration di Bandung..perh cuak aku. Nasib baik kami mempunyai agent utk tujuan ini..maka aku pada hari jumaat minggu tersebut ke pergi ke pejabat immigration tersebut utk mengambil gambar, sign borang, ambil cap jari dan beberapa pekara lagi..

Kali ini aku pergi dengan tempoh yg lama..biasa aku pergi utk tempoh tiga hari tapi kali ini mengambil tempoh 10hari...Hari jumaat tu aku dr pejabat imigration terus ke Dawuan, Cikampek..plant tempat aku akan berkerja...Sampai dah nak waktu sembahyang Jumaat. Sembahyang jumaat dekat dengan kawasan kilang aku..kawasan tu bernama kawasan industri Pupuk Kujang...dan lepas tu pekena nasi tempil dengan bebek goreng (itik goreng)...

Hujung minggu aku berjalan2 disekitar Braga Walk City...risau gak sebab passport masih di pejabat immigration utk disiapkan KITAS (kad pengenalan tinggal sementara)..jalan jumpa Masjid Agung Bandung...perh terperanjat beb sebab disekitar masjid nie org meniaga mcm pasar malam..ehehehe..first time gi situ...kemudian ke Pasar Baru Trade Center...org Malaysia ramai kat sini membeli belah...hahahahaa...aku beli telekong jer..lepas tu aku belah sebab tempat nie sesak dan dikatakan ramai pencopet..so berhati2 ketika disini...eheheheh..

Sempat gak aku pergi ke beberapa FO (fActory Outlet) seperti heritage, Episode, blossom, summit..banyak lagi..tak ingat aku...Aku g juga di Cihamplas Walk..kat sini banyak Jean..eheheh..Penat jalan..sebab aku kurang berminat dengan shopping ini maka aku window ajer...eheheheheh...

Masa aku di Aston Braga tu sempat gak aku temgok wayang..di Braga 21..tengok cerita D-War (dragon war)...baru rp10000 ajer..bersamaan dengan rm4 lebih kuranglah...kemudahaan seperti cinema dekat Malaysia..eheheheh..Bawah Aston nie aded carrefour..so aku jalan2 kat sini jer...ehehehe..makan malam aku pun dekat food court dengan ader beberapa kedai makan dekat situ..eheheh..mudah sikit nak makan...cuma makanan dia jer tak mengikuti selera aku jer...ehehehe...

Masakan sunda = kering
Masakan padang = masak lemak pekat tp bermacam juadah utk dipilih..jangan bedal semua..kena charge semua..eheheh
Masakan yg goreng-goreng, ok cuma cili atau sambal yg digunakan utk goreng tu tak seperti kat malaysia punyalah..ini yg leceh nie..eheheheh...Kat sana aku dah cuba makan dekat warung2..cuma belum cuba yg kereta sorong jer...eheheh...apa2 pun aku kena cuba sebab aku nak duduk sana...

Kat bandung nie ader kuih special nyer iaitu soerobmi..lebih kurang macam kek tapi bukan kek..Malam last aku perkena makanan dekat The Valley..dekat atas Dago'...best dekat sini..Malam tu aku g dengan Lady Boss aku dr Malaysia..Madam CSF dengan Consultant projek Cikampek tu..ehehehe..AR Azley, IR Azhar, IR Azham..Mr Lai (tak pasti IR ke aper..)..AR Azley dengan IR Azham bawa bini..sebab nak g shopping utk raya beb..hahahaha...banyak dia org plan nak membelibelah tu...takper sekali sekala..hahahahaha

Balik Malaysia jam 1200pm waktu sana terdelay 30minit sebab ader pesawat Presiden Indonesia Bambang kat situ sebab dia nak melawat Bandung...samapi Malaysia Jam 300 dan clear semua jam 330pm...eheheh..Abg ipar aku dah standby tunggu...so selamat aku berada dimalaysia...Tak tahu bila aku akan kesana semula...eheheheh...harap2 selepas raya..

Balik ader berita kurang sedap didengar..yg nie sebab Boss Plant aku nak kena transfer ke Key El...sedih beb...sebab aper aku tak tahu, tp yg ni nanti aku cerita diepisode akan datang...bye n salam. Nikmati gambar aku disana.

FO Blossom....

Kedai makan...tahap restoran nie..aku makan nasi putih, kangkung goreng belacan, ikan geromi  goreng..best

Kawasan tempat plant cikampek..eheheh

Nie Ivan, Gemma dan aku di Plant..eheheeh

Aku..pemandangan secara menyeluruh..lebih kuranglah...kawasan besar oooo..

Permandangan dr tempat penginapan aku ( Aston Braga)
Masa aku g jalan2...mencari Pasar Baru

Masjid Agung Bandung....

Pasar Baru akhirnya aku ketemui..eheheheh
FO episode...eheheh

ayah ni baru beberapa kali g sana..cakappun dah tukar cara indon dah..hehe..
tq ye belikan brg utk saya...sayang abang mmuaahh!

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)