Semalam Dan Hari ini.....

Semalam aku gan bos kilang aku, Hj Zam..kita org pergi ke Aroma Laundry utk melihat sendiri kaedah yang dia org guna pakai utk menjimatkan minyak. Dia org menggunakan low grade minyak iaitu MFO (medium fuel oil)...sebab sekarang nie harga diesel industry dah mencecah rm3.40...gila ooo....sebulan aje kilang aku guna 4 lorry yg berkapasiti 18900liter...kau org kali jer dgn harga minyak tadi...hamkpir 60k sekali hantar....

Berbalik kpd cerita mfo kat aroma tadi...dia org menggunakan pump yg special sedikit utk menarik dan menolak minyak...dr paip satu inci masuk ke pump dan terus ke paip 3 inci...dan terus ke special element...bila kita menggunakan mfo...dia mesti menggunakan sistem pemanas sebab mfo nie viscosity dia berat...so kena cairkanlah...nak cairkan menggunakan special equipment yg direka khas...temperature dlm 100 darjah C...itu shj...Harga mfo skrg nie mengikut grade tertentu...sekitar rm 1.80 ke rm 2.00...still murah what. Banyak boleh save tu...eheheh, boleh naik gaji nie klu jadi...hahahaha.....

Lebih kurang sekitar 2-3 jam kat situ...sambil melihat WTP (waste water treatment plant)...ader small filter press..kolam tadahan kotoran...aderlah beberapa step...bos aku ader idea bagaimana nak buat bisnes dengan dia org...hahahaha....lantak boslah...

Kemudian kita org bergerak ke Shah Alam...jumpa kawan bos..Aku lak masa tu dah kena selsema dan batuk..bos aku dah suruh belasah panadol solubel ...dua biji aku tala...mata mula layu...siap makan tengahari dekat Shah Alam...borak...bos aku dapatlah job kecik-kecik...nama org yg aku jumpa..rahsia..eheheeh...lepas itu kita org gerak balik ke Melaka....sampai melaka dlm kul 4 petang...buat keja sikit aku pun balik..main badminton dekat tanjung minyak...tempat nie nanti aku cerita..bila aku ingat...

Hari ini pulak...aku kena g kl..ader meeting mengenai ISO utk plant di Indonesia di HQ...Turut serta meeting adalah idzam,madam,jaja,norizah,wan,yeak dan aku....meeting sepatutnya start pukul 10pagi tapi delay hingga 1040pagi sebab tunggu bos dr indonesia en wan....aku ingat aku yg lewat sebab aku gerak dr rumah klu 740...masuk highway pukul 815...berhenti minum dekat seremban...845...sampai dekat hq dlm 950...parking naik lift tepat pukul 10pagi...perh..nasib baik dia meeting pukul 10 klu pukul 830...mahu kena gerak awal..dr rumah....abis meeting pukul 4 petang..lepak2...pukul 420 aku cabut...balik melaka...mula ingat nak ikut nkve...sesat lak pulak...terikut puchong...masuk tol balik...kos tol meningkat..mula kena rm 1 + rm 1.60 + rm 1.60 + rm 15.20...berbanding ikut simpang empat ke sungai besi baru rm 16.40....sudah lah jauh...Aku memang malas nak g meeting dekat HQ...aku dah keja hampir 5 tahun lebih...seinggat aku..baru 5-6 kali aku ke HQ...4 kali aku sesat utk ke HQ..HQ dekat damansara height jer...apa boleh buat...

Sampai ghumah pukul 7ptg..sebab aku singgah beli satay dekat alor gajah dan org rumah suruh beli kelapa parut dan bateri kereta remote anak aku...hari ni tak mengangtuk sebab aku beli gula-gula mentos cew gum....minum air kosong banyak2...tp klu nak mengantuk..dia mengantuk juga....So selamat pulang aku...esok aku ader meeting dengan staff aku pulak...
okaylah bye semua..jumpa lagi.
chow

Comments

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)