Kerjaya...Impian...

Salam semua..Saya masih lagi ditanah jawa. Menghirup udara segar disini berseorangan. Maka entry sebegini akan wujud. Saya doakan anda semua yang baca entry kali didalam keadaan sihat dan berbahagia dengan keluarga serta mempunyai sebuah kerjaya yang cukup indah dan akan mencipta sebuah lagi impian yang dikongsi bersama keluarga. Semoga anda berjaya dan memperolehinya kelak.

Bagaimana Kerjaya saya bermula...
     Setelah tamat pengajian di Politeknik Port Dickson dalam jururus Sijil dan Diploma Teknologi Pembuatan tahun Jun,96..Den terus berkerja disebuah kilang semiconductor Siemens di Batu Berendam,Melaka. Bermulalah sebuah kerjaya den sebagai pekerja kilang sebagai Line Tech...Hampir setahun juga den dekat sini...Ini adalah kerana den dapat menyambung pengajian den diperingkat Ijazah.

     Semasa berkerja kilang, kami rakan serumah semuanya sama kerja kilang cuma berlainan shift sahaja. Telah membeli borang UPU..dulu kena beli borang tak macam sekrang nie kena beli nombor pin aja..Dulu kira isi dan hantar guna gaya pos..Hahahaa...Kita orang pun isilah kursus yang kami layak mengikut kelulusan SPM dan Sijil serta Diploma...Den tertarik dengan kursus baru iaitu Kurusu Bachelor Kejuruteraan Aeroangkasa. Wow...pasti menarik nie. Den pun isi pilihan pertama, kedua dan ketiga jurusan yang sama dan universiti yang sama juga iaitu Universiti Putra Malaysia. Masa ini baru jer Tun M tukar nama dari Pertanian ke Putra...selang dua bulan, jawapan dari permohonan tadi telah diposkan kerumah den dekat Felda. Maka merekalah yang buka surat tu...Den berjaya ke UPM untuk sessi July,97 dgn kursus pilihan den. Sebenarnya tak tahu apa pun mengenai bidang nie...ada keja atau peluang besar ke lepas grad nanti....Mula2 den menolak untuk pergi kesana...Tetapi berkat usaha emak dan along memujuk akhirnya den mengambil keputusan untuk meneruskan pengajian peringkat ijazah mudah di UPM...

     Masa menolak tu, mcm idea banganglah keluar almaklumlahkan kita sedang keja dan dah pegang duit, so...belajar mana nak dapat duit eheheh...Tetapi emak pujuk dan along pun pujuk..mereka kata akan support sampai loan keluar...Maklumlah bujang mana nak menyimpan...Akhirnya aku bayar yuran pengajian semester pertama dengan duit yang ada sedikit ini...eheeh..Kena dalam seribu lebih kot...Kena potong rambut..dulu rambut panjang maaa...Konon nak jadi rocklah..hahaha...pergi dah.

     Semesta pertama tahun pertama, agak teruk gak result aku..hampir hampir GB (gagal berani)..bukan gagal berenti...1.9 cgpa aku..mampus mampus...semester kedua tahun pertama..aku dah tak menoleh lagi kebelakang..aku dah tanam dalam jiwa yang aku kena berjaya dan balik bawa segulung ijazah...akhirnya...aku berjaya dalam 3tahun program ijazah muda ini..perhhh....Kalau dulu sebut jer BKAA (Bac. Kej AeroAngkasa)..semua budak budak UPM kagum sebab gamai yang GB dan tukar kursus beb..perhhh...Kalau dulu gila awek...cakap jer..kursus power nie..mesti awek nak jadi girl kita punya...tapi aku dan kawan2 lebih suka lepak lepak dan buat keja kita jer...hahahaaaa...Awal bulan 3,2000 aku dah balik kampung selepas abis final exam...result tak keluar lagi tapi aku confident sebab semua subject yang aku bawa pergi final exam tahun tu semua dah lulus..sebab course work dan ujian semua lulus..hahahaa...cuma aku nak perbaiki CGPA jer...Last sekali tahun tu aku dapat Anugerah Dekan beb...3.7 perhhh...itulah kali pertama aku dekat UPM dapat dekan...hahahaha...Tapi CGPA aku 2.9 jer secara keseluruhan...tak dapat 3...salah strategi. Dalam belajar ini kena strategi...takper yang penting dapat Ijazah..hahahaha...

     Start bulan 4,2000...aku startlah menjadi penduduk felda dengan tetap..hahaha...abis satu kampung aku gayau dan lepak sampai pagi...1-2 pagi biasa jer. Maklumlah gamai kawan-kawan beb masih belum kawin. Masa tu kita buat keja kampung jer..aku tolong org tua menoreh..dapatlah sikit upah...Bestnyer semua ada..makan minum ada hahaha...cuma duit belanja jer tak der....Mak aku bebel suruh cari keja...hahaha..aku cakap nak tunggu sampai sijil kuar ....tetapi aku malas....Tak ada sebarang surat permohonan yang aku hantar...aku memang nekad nak berkerja dekat Melaka jer...Malas nak kuar..hahahaa....Pada masa tu kilang paling top dekat Felda adalah HUALON Cop..dekat melaka...aku pun nak kerja dekat situjerlah..sebagai supervisor..So aku dapatkan contact number dari driver kilang tu...dia kasi nombor..esoknya aku call...dan tanya ada tak kekosongan jawatan supervisor...Dia kata takder..dan kemudian clerk tu tanya...you ada apa sijil..aku cakap ijazah dan dia cakap kita ada jawatan untuk sijil tu dekat HQ,KL interview esok...Aku pun terus minta duit dan terus ke KL aritu juga..hahaha...Berjaya jumpa tempat interview tu dan aku pun balik ke Melaka..Dua minggu ada panggilan mengatakan yang aku berjaya first interview...so kena gie second interview..dia kata klu aku berjaya second akan terus berkerjalah...hahaha..Aku pun tak tahu brp gaji masa tu main pergi jer interview..Aku second interview dekat Hualon Nilai N9....Aku pakai batik jer..hahaha...Interview (MR Chew)...kata dia okay dengan aku dan klu aku berjaya, HQ,KL akan call sebab ada beberapa org dah interview....hahahaa...Balik aku bertawakal jer sebab gamai yang dapat 2nd Interbiew nie rupanya...Aku pun meneruskan hidup kampung macam biasa...menoreh, lepak kedai kopi dan merayau rayau kampung...hahahahaaa....Malas giler masa tu.

      Selang dua minggu atau kurang, sekali lagi aku dapat panggilan kebetulan baru balik menoreh...dia kata aku berjaya dapat kerja tersebut...Haritu hari Khamis...so kena ambik offer later dekat KL esok..giler kentang...Aku minta duit dan jual cili api sikit...dengan duit RM40 aku ke KeyEl lagi...kali ini aku berjaya...Dapat offer later sebagai Assitant Engineer..baru tahu berapa gaji dan elaun...hahahaa...Tawaran dia menarik...Aku setuju dan teruslah berkerja keesokan isninnya. Sebab kena daftar kat kilang yang aku interview tu...Hualon nilai mempunyai hampir 10k pekerja...dahululah. Dua tahun aku dekat situ dari Jun 2000 sehingga Jun 2002...banyak yang aku belajar dekat sana...dari segi management pekerja dan kaedah berkerja dengan company Taiwan. Alhamdullillah aku adalah salah seorang pekerja yang disukai oleh management...Bukan bangga diri tetapi inilah realiti kerjaya aku...Aku mendapat kenaikan yang baik dan disana juga aku belajar ISO dan Safety....Pada bulan 5,2002..kawan aku yang berkerja diPantai Medivest call..kira sembang sembang kosong...dia kata dia nak berenti dari Pantai sebab dapat kerja dekat KUITO Batu Pahat..so aku pun gurau gurau..."Bolehlah aku ganti tempat kau Rol..."...dai kata boleh kau bagi resume aku submit dekat manager sini supaya dia rokemen kau...aku terus buat resume dan poskan ke Marol...

     Selang seminggu aku dipanggil oleh HQ,Pantai...dan interview selang beberapa hari selepas itu..yang interview aku adalah Pak Pen (Hj Ariffin Sulong)..aku berjaya dalam interview tu sebab aku kata aku nak kerja dekat Melaka dan aku akan berkerja lama...Selang seminggu aku dipanggil untuk mengambil offer later di HQ...Offer menarik dan alhamdullilah start Jul,2002 sehingga sekarang kerjaya aku meningkat di Pantai medivest...sudah nak masuk 8 tahun...lama tu.

     Sesungguhnya aku langsung tak tahu, apa yang sebenarnya Pantai jalankan operasinya..Dihari pertama aku menjejakkan kaki aku tercegang...tetapi aku belajar dari A sehingga Z mengenai plant..Commitment aku tak berbelah bahagi dengan kerjaya aku ini. Aku semakin meyukainya...banyak masa aku luangkan diPalant....Disini juga aku bertemu jodoh hidup aku...Mama...dulu mama berkerja diPantai Batu Berendam...tahun 2003..kami disatukan...Itulah sebab aku terlalu sayangkan kerjaya aku sekarang ini...banyak pengalaman dan memorinya...hahaha....

      Kerjaya aku diPantai bermula dengan jawatan Executive Engineer...tetapi aku pernah membuat sedikit kejutan pada diri iaitu pada awal tahun 2004, aku telah menghantar surat resign aku....dan management memanggil aku untuk bertanya sebab apa...GM dan SM aku memberi peluang aku berfikir lagi...akhirnya keputusan dibuat....aku ingin berkerja didalam bidang sendiri iaitu Kursus Ijazah aku..aerospace..aku berkerja diCTRM..offer pun baik..tetapi...aku hanya 6hari sahaja disana...aku seperti kehilangan sesuatu...aku tidak seceria selalu...Mama perasan pekara ini..Baru baru ini dia ada cerita mengenai pekara tu...hahahaa....Aku juga berterima kasih kepada SM sebab menerima aku semula...walaupun orang kata "sudah ludah nak jilat balik"..tapi aku bukan tinggalkan dengan pekara buruk....aku pergi dengan baik dan aku datang semula dengan baik....SM ckp..her give full recomended untuk aku datang semula..Please jaga nama saya...hahaha..Aku masih ingat itu...hahaha...."Sedih masa tu...hanya Allah sahaja yang tahu..."....Sebenarnya aku rindu dengan tempat kerja aku....aku rindu dengan kesibukan aku....membuatkan aku kehilangan semasa diCTRM....hahahaha "jiwang pulak".....Mama setuju shj dengan apa yang aku buat...Terima kasih Mama...

    Selang sebulan...SM sms aku yang mengatakan aku dinaikkan pangkat ke Senior Executive- Engineer...hahahaa...rezeki Zikry masa tu walaupun dia belum kuar...hahaha...SM kata ini bukan disebabkan aku punya kes tetapi inilah yang telah dirancang untuk aku sebelum aku berhenti sekejab dulu....hahaha...Dan aku juga diberikan pembantu iaitu Engineer baru.....Awal 2006, aku dinaikkan pangat lagi ke Assitant Manager pulak...kali ini tiga engineer dibawah aku dan report direct ke SM...Masa ini aku jumpa Tn Hj Zamri dan aku akan tetap report dekat dia dan SM.....Dan akhirnya pada awal 2009..aku dinaikkan pangkat ker Manager-plant mengantikan Tn Hj Zamri yang berhenti.....Pada bulan 5,2009 aku ditugaskan secara tetap untuk ke Indonesia...per perhhhh  cabaran untuk aku dan mama...Aku sahut juga akan menerap di Indonesia sendiri sebab....dengan cara inilah aku boleh kumpulkan duit dengan cepat...dan Mama paham dan mengerti..Tetapi aku balik M'sia setiap bulan...perh bosan pulak naik kapal terbang ini...hahaha....

     Secara sah juga aku dah kembali berkerja diM'sia pada 5,2010 dan aku juga dikehendaki menjaga plant disini kalau operational berjalan..hahaha...Jadi kira aku on offlah kesini. Takper yang penting dekat dengan keluarga. Mama paham okay. Org lain tak paham...sudah jangan dok buat gossip..hahahaa...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

......Akhir sekali..inilah kerjaya aku...aku suka dan sayang akan kerjaya aku. Tetapi sudah sampai masanya untuk aku melepaskannya...Bagaimana dan apacaranya..."itu pun susah ker"...hantar jer surat resign...hahaha...Boleh ker?...Asst GM ckap aper pulak?...Jangan dok pikir pasal orang dok pikir pasal diri sendiri..hahaha...Entahlah tak tahu bila...Hujung tahun ini atau hujung tahun depan atau hujung tahun yang tidak tahu bila....Ada maslah ker dengan ker?...Tak, aku dah katakan aku tak mempunyai masalah dengan kerjaya ini mahupun syarikat....Abis kau punya impian bagaimana...sudah tercapai ker??....impian aku belum tercapai tetapi ......aku sebenarnya tiada alasan yang khusus untuk berhenti...itu sahaja..So cerita untuk berhenti ini kita tamatkan sahaja disini.

Semoga anda yang baca kisah ini...tersenyum dan ketawa sebab aku sememangnya dipermudahkan perjalananan OlehNYa....Syukur dan alhamdullilah. sehingga kita berjumpa lagi dilain entry yang sekadar borak borak kosong. Kalau dekat sini banyak sikit boleh tulis...ehehehe.

Bye n salam.



Comments

Tie said…
Kelakor lak nama 'rumah makan' kat entri bawah tu, hihihi...
.
.
Pasal kerja ni, hmm... kak tie dulu entah berapa kali tukar kerja. Begitu juga adik-adik kak tie. Tapi sekarang semuanya dah selesa dengan kerjaya masing-masing. Begitu juga kak tie, haha...

Insyallah, kalau rasa nak kerja lain, cari dulu yang sesuai (jgn berhenti kerja ni dulu). Mungkin ada peluang.. mana tahu kan...

Cuma, bila dah dapat kerja lain, jangan banding-bandingkan dengan yang tempat lama. Memang ada kurangnya. Ia akan ambil masa untuk menyesuaikan diri.
AhboNd 2020 said…
Terima kasih ...
Nasihat dan pandangan Kak Tie.
♥nrina♥ said…
apa pun yg ayah lakukan..mama sentiasa sokong..

walau tersungkur atau terjatuh tergolek sekalipun...mama tetap berada dibelakang ayah..menyokong dan membantu apa yg mama termampu..

semoga kehidupan kita diberkati Allah sentiasa...
Anonymous said…
Salam Zol
Aku ni fahrurrazi yang pernah buat praktikal kt PMSB tahun 2005...skang ni ko still kerja kat PMSB ke?nk mintak tolong sket..tp tak leh ckp kat sini..ade email tak?

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)