ShangHai..28hb - 31hb July 2008

Kali ini aku nak cerita perjalanan aku Shanghai China. Aku pergi sana bukan utk enjoy2 atau dpt percutian dr mana2 MLM..nie perjalanan atas nama kerja. Aku kesana utk membuat FAT ( Final Acceptance Test) sebab company aku ader beli brg dengan IPSA..so nak dipendekkan cerita maka FAT dibuat di factory di Shanghai. Barang yg company aku beli tu sebuah analyser HCL gas jenama Servomax..

Yg bestnya perjalanan ini ditanggung beres oleh IPSA, so berangkatlah aku dgn MAS. Ini adalah pertama kali aku naik MAS, sebelum-belum nie naik AirAsia aje..eheeheheh..Perjalanan aku kesana mengambil masa lebih kurang 4-5jam..Masa China dgn Malaysia, sama jer so senanglah.

Hari pertama (28hb July)
Sampai dekat klia jam 6pg sebab nak berangkat jam 830pg, kena 2jam awal maa...ambik tekit, kuanter ckp jam 820pg baru boleh masuk depature gate..perh lama beb..apa lagi cari kedai makan...cari2 semua belum buka...ader satu restoran rasa asian...pekena nasi lemak gan nescafe tarik...tahu brp?...dua set ajer dah 30 inggit beb..Biasalah KLIA maaa....hahahaaa
Berangkat dr Malaysia 28hb July 2008,Masa dlm kpl terbang, pekena mee...aku makan sikit jer sebab dah kenyang tadi..lepas tu layan cerita yg disediakan dgn game. am 9pg sampai 2ptg dan sampai dekat Hotel Jianguo Shanghai. Nasib baik aku bawa maggi (lima bungkus jer, perasa kari), aku terus balun satu..hahahaha..lapar maaa.
Malam tu, aku dgn member aku (Razi IPSA), berjalan2 utk melihat sendiri pasaraya di Shanghai..perh harga dia mahal beb...org ckp murah..tp mahallah pulak...abis mengayur..laporlah..so kita singgah di hotel punya cafe. Order apa tau...ikan masak steam dgn nasi jer..nak order yg lain tak tahu..."halal ke tidak"..yg nie aku anggap oklah...hahahahaaa..

Hari kedua (29hb July)
Hari pergi ke factory servomax Shanghai..Masalah timbul bila kawan aku lupa nak ambil address factory tersebut. Perh..call sana sini dapat jadi terus bagi phone dekat driver teksi biar dia berkomunikasi dgn operator kilang tersebut utk tahu jalan kesana.."susahnya mereka dekat shnghai nie tak boleh berkomunikasi dlm bhs english"..
Sampai juga kat tempat tu...sehari disana, buat FAT dan kami diberi penerangan berserta soalan dan jawapan dr mereka. Setelah berpuas hati, maka balik ke hotel jam 5ptg...perh penat oooo...Malam tu kami tak kemana2 sebab hujan lebat beb...cuaca dekat sini tak menentu. Kejab angin kuat kejab gerimis kejab hujan...sussah oooo...apa lagi balun maggi jer..hahahahaaa...

Hari ketiga (30hb july)
Hari berjalan2 di Shanghai. Masa dekat factory tu kita dah tanya mana tempat ader jualan murah so dapatlah beberapa info. Masa dekat hotel, kita org sempat gak search internet tempat yg ader jualan murah dengan cara nak bargain brg tersebut. Perhhh...susahnya nak beli brg dekat sini..memang murah tapi bargain cam nak gaduh...dia org letak harga mahalllll..kita kena bargain samapi 70% dr harga tersebut...pehh bayangkan...masa aku dekat subway train...

Masa nie gak ader kisah nak cari kedai makanan halal dr turki...jalan2 hampir 20km..tak jumpa2, tanya teksi dia org buat tak tahu jer...sakit hati maaa...brg yg aku beli...baju,cap,kasut aku, kasut anak aku (kanvas maaa, kulit takut oooo), pen, key chain, magnetic toydan pen drive 240G...ehehehehehh...kita org kesana naik metro subway..laju oooo, baru RM 5inggit aje....best
..Balik samapi hotel jam 830mlm...aper lagi g cafe order ikan cam hari tu 2, 2 mangkuk nasik, 2 jus oren...lapar ooo..tenghari tak makan...restoran tak jumpa...eheheheh

Posing dekat ....pusat sains Pudong Shanghai

Masa nie hanya Allah jer yg tahu..penat ooo, restoran tak jumpa, kasut hilang..ehehehe. Biarlah kisah nie aku dan Razi jer yang tahu....

Hari keempat (3ohb July)...
Nie berangkat balik ke Malaysia...eheeheheh...jam 330ptg...samapai malaysia jam 9mlm..eheheh

okaylah itu ajer cite kali ini.Penat ooo tulis..ehehehe..jumpa lagi fren. Nikmatilah gambar kat bawah nie...eheehehe, banyak gambar dr cerita..hahahahahaaa

kat aiport Pudong, Shanghai

Sempat posing lagi sebelum dipanggil masuk ke dlm perut kpl terbang

Dlm kpl terbang...eheheh..layan beb

Dlm kpl terbang sebelum keluar..ehehehe

Dlm teksi abg ipar den...eheheh, anak2 gan bini jemput beeb..

bye n salam, peace no war.

J

Iwan said…
Wowwww. Lepas kau gi ShangHai,, Hebat kau zul. Aku jgn kata ShangHai, Sabah dan Serawak pun tak pi lagi. Syabas kawan

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)