Dahulu Hanya Allah SWT dan Malaikat shj yg tahu.

Assalamualaikum 
Entry kali ini bukanlah membuka pekong didada tetapi sekadar berkongsi pengalaman bagaimana Allah SWT menjentik hati kami dengan hidayat. 

Sesungguhnya taufik dan hidayah milik Allah SWT.  Kita kena bermohon dgnNya untuk diberikan taufik dan hidayah dan kekal dalam taufik dan hidayah.   Aku dan isteri bukanlah jahat tetapi kami jahil dan selalu menzalimi diri sendiri. 

Dahulu kami fikir tak buat salah.. Seperti maksiat yg besar² seperti kaki arak,  kaki perempuan dan pekara² yg salah lain dah diri baik.  Tetapi tanpa sedar kami sebenarnya jauh dr melaksanakan perintah Allah SWT dan inilah kesalahan paling besar yg kami tak sedar.  Nauzubillah, kalaulah masa itu dicabut nyawa.  Tak tergambar dek akal. (skrg kena banyak doa utk direzeki dapat ucapkan kalimah laillahaillah diakhir kalam serta tak dicabut nyawa ketika sedang lalai mengingati Allah SWT) 

Ketika membuat keputusan untuk berhenti kerja salah satu alasan dinyatakan dgn kawan adalah untuk ada masa utk ke surau atau masjid setiap waktu. Tetapi bila keputusan itu telah dibuat,  alasan tersebut tinggal alasan.  Ternyata tak terlaksana. Mungkin asbab doa secara tak sengaja ini, Allah jentik juga hati aku...

Benar seperti kata Imam Ghazali,  meninggalkan solat ibarat suatu pekara yg paling ringan.  Tak terkesan pun hati.  Malah dilakukan selalu. Tak terkesan langsung. Takder perasaan langsung. 

Suatu hari,  Allah SWT menjentik hati ini disaat saya kehilangan sahabat yg paling baik (Abg Hamzah).  Saya termenung dua hari dan sukar tidur.  Apa yg ada dlm benak adalah benarlah mati ini benar.  Masyallah baru sedar. Menangis...Ayah aku meninggal pun aku tak menangis begini tetapi bila sahabat malah aku anggap saudara aku aka jiran aku bila diambil oleh Allah...perhhh terkesan sungguh...

Perubahaan 360darjah berlaku... Aku mula melazimi dtg kemasjid utk solat berjemaah 5 waktu. Pada permulaan dtg masjid seperti pesalah.. Semua org tengok kita... Seingat aku, solat subuh aku datang asbab tak boleh pejamkan mata...Dan semua permasalahan dan tanda tanya dalam masalah agama diselesaikan Allah SWT melalui kuliah² maghrib.  Rutin hidup tukar... 5 waktu di masjid... Kuliah maghrib.. Dhuha.. Mula menjadi rutin...Sekitar masjid diarea aku ni aku jelajah….menjadi best dan kalua tak pergi macam rasa bersalah.

Akhirnya Benarlah kata² Ulamak.. Apabila kepala betul maka ekor akan betul.  Sebab dahulu aku pernah cuba betulkan keluarga terutama isteri dari segi penjagaan solat dan aurat tetapi apabila kepala yakni aku sendiri ke gaung.. Mana mungkin ekor akan ke arah lain... Tetapi apabila aku berubah 360..ekor dan suasana rumah juga berubah 360...Ya Allah SWT besar sungguh pembelajaran ini. 

Bermulalah perubahan demi perubahan didalam keluarga aku.  Isteri mula bersama² menjaga perintah Allah SWT.  Dalam safar kami,  jauh atau dekat.. Bila tiba waktu solat,  masjidlah destinasi utama.  Waktu solat sentiasa diambilberat dan ditanya. Berjemaah adalah diutamakan.  Sebab dah tahu fadilatnya. Fadilat dapat dalam kuliah maghrib...Baru tahu kelebihan jaga solat...jaga solat sunat...Fadilat besar solat sunat 2 rakaat sebelum solat subuh….dapat pekara yang besar lebih dari dunia dan isinya...

Dari kesan pergi kuliah mula datang rasa ingin berenti merokok.  Sebab ust bagitau merokok adalah haram.. Ambik keputusan berenti dengan doa dan usaha.  Alhamdulillah, Allah SWT izinkan. Begitu juga dengan mengaji Alquran...Dari dengar kuliah, ust ada tegur..kita ni pandai baca surat khabar tetapi surat dari Allah SWT langsung tak nak baca...klu surat kekasih selalu kita baca..ini dari Allah SWT...terkesan beb..Ust bagi tahu baca jer dahulu..paham atau belum kemudian..macam baca buku Bahasa English..ada ko paham...hahhaa...Insyallah Allah akan tarbiyah diri kita...so ambik keputusan cari kelas mengaji...back to basic...Alhamdullilah dekat area tempat aku tinggal ni ada yang baru jer buka kelas mengaji untuk org dewasa...Apa lagi joinlah..start dr basic...iqra..betulkan sebutan mahraj...perhhh...berbelit-belit lidah..hehehe...masih teruskan kelas..Alhamdullilah...lah ni aku suruh wife pulak gi kelas..tp dengan guru wanita...dekat kg Wakaf...okaylah...kita starting lewat so...doa dengan Allah SWT agar diberikan istiqomah dalam menuntut ilmu...Amin.

Perubahaan keluarga, kami sedikit² buat pembacaan hadis.. Kami beli buku hadis 40. Baca seminggu sekali (ini dahulu skrg dan tetap waktu dan hari2...moga2 istiqomah).. Dan pandangan pendidikan anak dari kami penting sijil kepada baik sekolah tahfiz.. Alhamdulillah anak pertama nak masuk tahfiz... Sekarang adik dia pun... Sebab ust ada bagitau.. Jangan takut bila kita jaga agama Allah,  insyalllah Allah akan jaga kita.  Apa nak takut dgn sekolah tahfiz.. Atleast mereka boleh membantu kita yg kurang amal nanti disana,  kata ust. Terkesan dgn itu,  kami bincang dan galakkan anak² kearah tahfiz

Sebelum hantar kami muzakarah kenapa kami hantar anak dkt situ dgn anak². Kami bagitau agama ini penting.. Sebab kami fikir sukar utk generasi kami (keluarga sy) untuk bawa dunia dan akhirat sekali maka kami cakap baik anak/generasi kami ambil akhirat terus.  Sebab sy dan isteri nak bagi agama secara terbaik agak sukar buat masa ini, hanya dengan bantuan sekolah tahfiz boleh membentuk keperibadian anak-anak kami. Dunia tak kaya pun takper..Dalam kuliah, ust ada bgtau, sekira kita bantu atau jaga agama Allah SWT maka Allah SWT akan bantu atau jaga kita. Sebab dunia kita akan tinggalkan manakala akhirat adalah tempat untuk kita tinggal selama-lamanya. Kalau bahagia kita disana maka bergembiralah tetapi klu sebaliknya. Nauzubillah.. Akhirnya anak² paham walaupun macam tak paham. 

Perubahan wife dari bertudung singkat.. Malah berlegan pendek.. Kearah bertudung labuh... Banyak perubahaan dia dan aku cadangkan yg terbaik.  Hinggalah (seingat aku awal 2015)..dia cakap nak berniqab.. Kira berpurdah.. Perhh.. Aku bagitau aku belum mampu untuk berjubah bila keluar. Tetapi aku izinkan.. Inilah perubahan terbesar dia...Ketika ini kami belum lagi buat kerja dakwah. nanti kita cerita mcm mana boleh buat kerja dakwah.

Inilah hidayah dr Allah SWT. 
Semoga ianya kekal dalam diri kami dan Allah sebarkan diseluruh umat. 






Comments

Popular posts from this blog

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Dividen ASB 2009

Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)